Stichting CPNB

cnpbDe stichting Collectieve Propaganda van het Nederlandse boek is een zeer actieve organisatie. De Stichting CPNB heeft tot doel het lezen van boeken en het boekenbezit te stimuleren. Dit doet zij door middel van het organiseren van tal van activiteiten. Voor 2013 staan er ook weer een groot aantal campagnes op de rol.

De maand januari wordt afgetrapt met de maand van de spirualiteit. Jan Mulder heeft hiervoor het jaarlijkse essay geschreven. Het is getiteld Doodstil. Dit essay zal tijdens de maand van de spirualiteit te krijgen zijn in de boekhandel. Niet alleen boeken op papier krijgen dit jaar aandacht in de campagnes van het CPNB. In de laatste week van april staat het Luisterboek op de voorgrond. Steeds meer mensen ontdekken het luisterboek. Ideaal om in de auto of thuis een boek tot je te nemen, terwijl je jezelf toch nuttig kan maken. Net als in de Boekenweek kent de Week van het Luisterboek ook een geschenk. Dit Luistergeschenk is dit jaar geschreven en gelezen door Leo Blokhuis, de bekende popprofessor.

Leuk te weten is dat 2013 tevens tot jaar van het voorlezen is uitgeroepen. Voorlezen wordt breder betrokken dan alleen het voorlezen aan jonge kinderen. Ook aan tieners en volwassenen is het leuk, maar ook nuttig te blijven voorlezen.

De-donkere-kamer-van-DamoklesEen bredere campagne van het CPNB is Nederland Leest. Deze grootste Nederlandse leescampagne stelt één boek centraal. Afgelopen jaar was dit de klassieker van Willem Frederik Hermans De donkere kamer van Damocles. Deze roman kwam uit in 1958, maar werd door deze campagne weer nieuw leven ingeblazen. Door middel van activiteiten in bibliotheken, musea en scholen werd het lezen onder de aandacht gebracht. Speciaal voor scholieren was er een speciale website waar gediscussieerd kon worden over het boek. Hierdoor komt het meer tot leven.